kosonenjuhapekka Mitään vaihtoehtoa ei pidä poissulkea

Sananen Valtatie 4:n huonosta kunnosta

Käytämme turvapaikanhakijoiden oleskeluun vuositasolla noin miljardi euroa, vaikka kyseistä rahaa tarvittaisiin lukemattomissa muissa ja tähdellisemmissä kohteissa.

En ryhdy pohtimaan kohteiden tärkeysjärjestystä, koska tarkoitukseni on kirjoittaa kelvottomassa kunnossa olevasta Suomen logistisesta valtimosta, eli nelostiestä.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Valtatie_4

Ajoin eilen kyseistä valtaväylää, josta on tehty jopa lauluja, Rovaniemeltä Helsinkiin.

Ajokokemus oli yksi pelottavimmista ikinä.

Pakkasta oli -1 astetta ja tienpinta oli Oulusta etelään, aina Lahteen saakka, niiltä osin kuin suolaaminen oli laiminlyöty, täydellisessä peilijäässä. Siltä osin kuin tie oli suolattu, vastaantulevat rekat saivat aikaan suolasumun, jonka takaa ei nähnyt mitään.

Rekkoja tuli vastaan matkan aikana useita satoja. Mieleeni palautui umpijäistä tietä ajaessani vuosien takainen Konginkankaan onnettomuus. Rekkakuskit eivät näköjään ole oppineet mitään tai sitten kuskit ovat vaihtuneet. Samaan suuntaan ajavat rekat ajoivat pääsääntöisesti rajoitinta vasten, vaikka keli oli hengenvaarallisen liukas. 

Hurjin kokemus oli se, kuinka eräässä jyrkähkössä nelostien nousussa, en yksilöi mäkeä, koska niitähän nelostiellä riittää, auton luistonesto kytkeytyi päälle viitosvaihteella ajaessa. Renkaat siis alkoivat sutia jäisellä tien pinnalla, vaikka alla oli nastarenkaat. 

Sivuuttaessani ohituskaistaa pitkin mäkeen hyvää vauhtia hyytyvän rekan havaitsin sen vetävien pyörien luistavan jääpinnalla, vaikka massaa oli päällä varmasti kymmeniä tonneja.  

Olosuhteet huomioiden oli yllättävää, että vain yksi tien poskeen suistunut auto osui silmiin. Ehkä myöhäinen ajankohta vaikutti tähän.

Joka tapauksessa nelostie on suurelta osin kapea, mutkainen ja mäkinen. Rekkaliikennettä on valtavasti ja ohituspaikat ovat harvassa pl. lähestyttäessä Pohjanmaata.

Nykyaikaa ei ole sekään, että matkaa hidastavat Iin ja Simon tapaiset kyläpahaset, joiden läpi ajetaan 40-50km/h nopeudella.

Tieosuuksilla oli runsaasti kuoppia, jotka osuivat pahasti ajolinjalle. Paikoittain tien pinnan kallistuma oli väärään suuntaan, eli ohjasi autoa vastaantulevan kaistalle.

Tie Pyhäjärveltä pohjoiseen on lisäksi miinoitettu automaattisen liikennevalvonnan kameroilla, joiden kyttääminen vie osan huomiosta. Matkalle tulee nimittäin hintaa, jos epähuomiossa ajat hieman liian lujaa kameran kohdalla. Rahan menoa se on rikesakkokin ja sellaisen saa useimmiten silkan vahingon seurauksena. 

Liikenneturvallisuuden kannalta pienellä ja satunnaisella ylinopeudella ei ole mitään merkitystä.

Sen sijaan liikenneturvallisuutta kohentaisi se, että nelostie rakennettaisiin vaiheittain leveäkaistatieksi ja pahimpia nousuja loivennettaisiin kallioleikkauksin ja taajamiin tehtäisiin ohitustiet.

En tiedä, paljonko nelostiellä sattuu onnettomuuksia vuositasolla, mutta google haku, nelostie onnettomuudet,  antaa valtaisan määrän onnettomuusuutisten otsikoita.

En ole enää kokemukseni jälkeen täysin vakuuttunut siitä, että kaikki rekkaan törmäämiset ovat välttämättä itsemurhia. Ainakaan nelostiellä.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

"Rahat vai kolmipyörä?", kyseli aikoinaan Aku Ankka. "Tiestö vai turvapaikat?", voidaan kysyä nyt, niin karskilta kuin vertailu tuntuukin. Mutta voiko rajoja sulkea sillä perusteella, että "tässä on nyt kuulkaa kaikenlaista... me joudutaan esimerkiks hiekottaan nelostietä"?

Pekka Iiskonmaki

YLE -vero on 500 miljoonaa. Sillä saisi logistiikkaa kuntoon todella paljon.

''Renkaat siis alkoivat sutia jäisellä tien pinnalla, vaikka alla oli nastarenkaat.''

Sen saa pois päältä. Paina W painiketta.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset