kosonenjuhapekka Mitään vaihtoehtoa ei pidä poissulkea

PISA-Suomi kallellaan kuin Pisan torni

Helsingin uutiset kirjoittaa 14.4.2018 erityisopettajan näkemyksen nykytilanteesta Itä-Helsingin kouluissa. Näkemystä ei ole syytä väheksyä, koska kyseinen opettaja kirjoittaa omalla nimellään tietoisena siitä, että epämiellyttävien asioiden esille tuominen saattaa vaikuttaa myös tulevaan virkauraan.

https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/629111-itahelsinkilaisen-koulun-opettajan-suora-tilitys-osa-oppilaista-ei-opi-edes

Kiitettävää asiassa on se, että opetustoimesta vastaava apulaispormestari ottaa asiaan kantaa

https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/629849-apulaispormestari-ita-helsingin-koulukohusta-helsingissa-ei-ole-yhtaan-koulua-jonne

Voin yhtyä tähän, ettei Helsingissä ole yhtäkään koulua, jonne en lastani laittaisi. Sen sijaan Helsingistä löytyy lukuisia kouluja, joista lapseni ottaisin hyvinkin nopeasti pois. Tässä on selkeä ristiriita, jota valotan seuraavassa.

Yhdelläkään koululla ei ainakaan toistaiseksi ole niin huono maine, että pelkästään maineen syystä koulua tulisi karttaa. (Ruotsissa vastaava tilanne on avannut markkinoita laadukkaille yksityiskouluille, joihin jonotetaan, https://yle.fi/uutiset/3-5619032)

Kuitenkin samaan aikaan Helsingissä on kouluja, joissa yleinen oppimisaste alittaa selkeästi kaupungin koulujen keskiarvon. Kannattaako sellaiseen kouluu ylipäätään ilmoittautua, jossa oppilaat vaikuttavat olevan keskitasoa vähemmän motivoituneita ja opiskeluvalmiuksiltaan muita heikompia?

Nämä ovat juuri niitä ongelmakouluja, joihin erityisopettaja Tuomi viittaa blogissaan.

"Itä-Helsingissä on Tuomen mukaan runsaasti etenkin maahanmuuttajataustaisia perheitä, jotka eivät ole koskaan päässeet kiinni tähän yhteiskuntaan." "Tuomen mukaan lapsilla ei ole niukilla resursseilla mahdollisuuksia kilpailla hyvästä tulevaisuudesta, jatkokoulutuspaikoista, työpaikoista tai onnellisuudesta muiden kanssa."

Ei ainakaan sellaisessa tilanteessa, jossa koulussa vastentahtoisesti oleskeleva heikkolahjainen vähemmistö haittaa tai jopa estää muiden koulunkäymistä.

Pisan kalteva torni on ollut kallellaan jo rakentamisestaan saakka, mutta PISA-Suomi kaatuu ennen aikojaan omaan mahdottomuuteensa.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (10 kommenttia)

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

Tuota apulaispormestarin juhlapuhetason toteamusta voisi vaikka tukea sillä, että kysäisisi missä ne lapset sitten kouluaan käyvät tai ovat käyneet.

On kohtuullisen helppoa kertoa miten (noin teoriassa) voisi laittaa lapsensa mihin kouluun tahansa, mutta käytännössä ne lapset nyt sattuvat käymään koulua siellä muiden kantasuomalaisten ylemmän keskiluokan tenavien joukossa.

Koulujen erot ja siitä johtuva (ja kierrettä vahvistava) koulushoppailu ovat tosiasioita, eikä asia muutu ennen kuin ihmiset (ml. apulaiskaupunginjohtajat) alkavat olla rehellisiä ja tehdä asioille jotain.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

Ei kai kukaan ota vakavissaan Pisa-tutkimuksia?

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

Pisa-tutkimus ei tässä blogissa ollut se olennaisin asia.

Käyttäjän emailjuuso kuva
Juha Hämäläinen

On selvää, etteivät kaikki koulut ole kaikkia varten. On aina kouluja, joihin menee paras aines koulumenestyksen mukaan. Silloin on helppo edetä opetuksessa tuon ryhmän tasaisen korkean tason mukaan eikä selvästi hitaammin oppivien.

Siksi tulee olemaan kouluja, joihin vanhemmat eivät laita lapsiaan, jotka tavallista parempia oppimaan. Jäljelle muihin kouluihin jäävät tavalliset ja tavallista heikommin oppivat syistä riippumatta.

Joissakin tasa-arvopiireissä on kummallista ajattelua, jonka mukaan heikompilahjainen oppisi paremmin eliittikouluissa, jos niihin pääsisi. Kävisi päinvastoin. He jäisivät täysin jalkoihin ja oppisivat entistä vähemmän.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Jostain mielenkiintoisesta syystä oletatte nyt tässä yhteydessä automaattisesti, että kyse on ’heikkolahjaiisuudesta’, jos koulussa menee huonosti. No muistakaapa sitten tämä ns. argumenttinne, kun seuraavan kerran ruikutatte, että pojilla menee huonosti nykykoulussa.

Pisa-tutkimukseen eivät muuten varmasti usko ne makkoset sun muut, joilla on muutenkin kovin vaikeata hyväksyä tutkimusta ja tiedettä nykyään.

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

Kieli- ja lukutaidottomien opettaminen samassa luokassa jo taidot osaavien kanssa vaikuttaa tietenkin kaikkien oppimista hidastavasti. Tämä nyt vaan on se ’pieni ’ hinta, joka meidän on kiltisti maksettava päättäjien ( mm ssa pääministerin ) viisaista toimista. Ellei halua osallistua koko leikkiin, niin äänestää jaloillaan. Helppoa.

Jaloillaan äänestämisen seurauksena se vähäinenkin integroituminen lopahtaa ja tulijoiden lapset integroituvat keskenään sujuvasti. Loppu onkin historiaa, jota saadaan tavailla päivittäin eri maiden medioista.

Mukavinta on lisäksi se, että päättäjillä ei ole mitään vastuuta tekemiensä päätöstensä seurauksista ja kustanuksista.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

Jos hollitupalaiset päästää salin puolelle, niin siitä ei sali kohene, vaan muuttuu hollituvaksi.

Käyttäjän emailjuuso kuva
Juha Hämäläinen

#6. Maahanmuuttajien lapsille tarvitaan ihan oma varhaisopetus ennen varsinaista koulua.

Olen itse sitä mieltä, että vanhempien homma on opettaa lapsensa lukemaan, kirjoittamaan ja laskemaan jo kotona ennen koulua. En tiedä miksi näin ei tehdä yleisesti. Sama koskee vieraiden kielten opiskelua. Sen voi aloittaa jo ennen koulua tai joka tapauksessa kouluvuosina lasten kielitaitoa parannettava myös kitioloissa.

Vanhemmat, jotka eivät kykene lapsiaan opettamaan, voisivat itse mennä myös kouluun takaisin oppimaan lisää. Ei ihmisen ikä ole nykyään mikään este eikä työ. Kyse on tahdosta oppia. Mummot ja vaaritkin voivat hyvin sivistää itseään työvuosien jälkeen, jos koulut jääneet vähiin aikanaan ja opettaa lastenlapsiaan sen sijaan, että käyttävät aikaansa turhanpäiväiseen.

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

#8 Kyllä vaan. Jokaisen täyspäisen muuttaessa toiseen maahan luulisi kielen oppimisen ja kulttuuriin sopeutumisen olevan ykkösasia. Maassa maan tavalla, tai maasta pos, pitää kyllä edelleen hyvin paikkansa. Ruotsissakin on muuten tähän ’ pikku juttuun ’ vihdoinkin havahduttu ja samalla myös huomattu, ettei sossujen höpöhöpö- touhuista ole pahemmin hyötyä integroitumisessa.

Esimerkkinä nokkelasti ideoitu työllistymissivusto, jota ei kukaan käytä, koska ei kiinnosta, huvita jne.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/jobbtjanst-for-...

Käyttäjän KaukoAalto kuva
Kauko Aalto

Olisiko syytä ottaa vakavasti Flynnin ilmiö, kun ”kulttuuri” on vuosisatoja polkenut autistisesti paikallaan, kykenemättä omaksumaan mitään uutta, on tämän väistämätön tulos väestön älykkyysosamäärän lasku. Evoluutio on tässä tapauksessa julma, se poistaa käytöstä, sille hyödyttömät polut. Olemme tekemisissä kulttuurisesti siirtyvän rakenteen kanssa, ”kulttuurin” joka ei kykene konvergenttiseen evoluutioon. Kysymys ei siis ole geeneistä, vaan meemeistä, joten ongelma olisi korjattavissa, mutta se ei korjaannu kulttuurirelativistien mielipuolisilla arvoilla, se korjaantuu yksikertaisesti nälällä, ja kaikella mikä siihen liittyy. Tämä nälkä on siirrettävä Eurooppaan, jotta itseään korkeampina pitävät ”kulttuurit” ymmärtävät, ettei hulluutta voi juosta pakoon. On ymmärrettävä ja sisäistettävä totaalisesti se seikka, että määräyksiä ei anneta taivaasta, vaan ne annetaan maanpäältä. Summa summarum: ellei maahanmuuttajilla ole kulttuurinnälkä, ei heillä voi olla myöskään oikeutta vetelehtiä täällä.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset