kosonenjuhapekka Mitään vaihtoehtoa ei pidä poissulkea

Helsingin kaupunki yrittää ja aikoo

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005893156.html

Helsingin kaupunki aikoo suluttaa kanta-kaupungin myös pohjoisen suunnasta hiekkaa kaupunkiin tuovien matkalaisten edestä sulkemalla Hämeentien ensi vuonna. Mechelininkatu on ollutkin työn alla jo vuosia eikä Kulosaaren sillankaan remontissa kiirettä pidetä. Jonot seisovat ja sen sijaan että karavaani kulkisi, autot etenevät karavaanin matkanopeudella eli keskimäärin 10km/h. Remonttien avulla polkupyörästä on tullut nopeudessaan autoon verrattava kulkuväline, jos vain kumit pysyvät ehjinä rakennustyömaiden läpi sompaillessa.

Helsinki yrittää ja aikoo ja kenties vieläpä toivookin, että remontti sujuisi aikataulussa ja ettei mitään kummallisuuksia löytyisi kadun alta.

Olisiko kuitenkin jo hiljalleen aika tehdä, toteuttaa ja suorittaa aikomisen, yrittämisen ja toivomisen sijaan?

Kun Hämeentietä ryhdytään kaivamaan, sieltä saattaa löytyä mitä tahansa, joka katkaisee työmaan etenemisen kuukausiksi. 

Kannattaisiko sittenkin ensin tutkia ja sitten vasta hutkia?

Työt voitaisiin tehdä japanilaisella mentaliteetilla siten, että työmaa saa kestää korkeintaan kaksi viikkoa. Töitä tehtäisiin riittävin konein ja henkilöstömäärin 24/7 tavoitteen saavuttamiseksi.

Tai jos vain vedettäisiin uusi asfaltti päälle ja annettaisiin kadun olla sellaisenaan?

Helsingin liikenne on ollut kaaoksessa siitä lähtien, kun vihreät pääsivät säätämään sen suunnittelussa ja toteuttamisessa. 

Hyvänä esimerkkinä pitäisin sitä, että niinä hetkinä, jolloin Helsingin liikennevalot ovat olleet poissa käytöstä, liikenne on ollut kaikkein sujuvinta. Tämä todistaa sen, ettei Helsingissä olisi ruuhkia, ellei niitä luomalla luotaisi.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän marttivartti3 kuva
Martti Nurmi

Kaupunkibulevardien yksi idea on, että ne pysyvästi vähentävät liikennettä ja liikennenopeutta. Älköön kukaan kulkeko, jollei ole ihan pakko ja silloinkin julkisilla. Pyöräily edistää kansanterveyttä, joten sitä ei pyritä vähentämään, päinvastoin.
Koko kadun, kuten Mäkelänkadun ja Hämeentien varaaminen työmaakäyttöön, estää tehokkaasti liikennettä koko työmaajakson. Sinä aikana turhautunut autoilija voi oppia, ettei liikkuminen kannata, tai että sen voi tehdä julkisilla.
Helsingin liikekeskuksia ei saada konkurssiin, jos liikennöintiä sinne ei saada loppumaan. Nyt liiketilaa on rakennettu periferiaan jo siinä määrin, ettei kukaan oleta asiakkaita kaikille riittävän. Kun keskusta saadaan kunnolla näivetettyä, on sitten taas uuden aika. Sitten se liikenne luonnollisesti vähenee. Työpaikat muuttanee myös. Keskusta jää kulttuurille!

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset