Erään pakettilähetyksen tarina
Tilasin Isosta-Britanniasta tavaraa ennen brexitiä mahdollisten verojen ja tullien välttämiseksi. Se ei kuitenkaan ole tämän tarinan ydin, vaan villakoira löytyy ilmastonmuutoshömpötyksestä.
Paketti lähti matkaan Englannin Birminghamista ja päätyi Hollantiin Eindhoveniin. Sieltä paketin matka jatkui Suomeen ja Turun satamaan, josta se rahdattiin ilmeisesti rekalla Vantaalle. Vantaalta paketti tuotiin Helsingin kuorma-autolla keskustaan, josta se jatkaa matkaansa oletettavasti tänään toisaalle Helsinkiin, josta minä voin vihdoin pakettini noutaa.
Älköön kukaan höpöttäkö ilmastonmuutoksesta, jos yhden paketin raahaamiseen Englannista Suomeen tarvitaan näin monta saastuttavaa lenkkiä.
Ehkä asialla on jotain tekemistä postimaksujen kanssa. Olen käsittänyt, että maksu on kääntäen verrannollinen matkan pituuteen. Jos olisit tilannut paketin Vantaalta Helsinkiin, postimaksu olisi ollut huomattavasti korkeampi. Toisaalta jos olisit tilannut sen toiselta puolelta maapalloa, olisi maksu ollut nykyistäkin alempi.
Tuon vuoksi paketteja kannattaa hiukan ulkoiluttaa, vaikka siinä aikaa tai bensaa kuluisikin. Jos ei muualle, niin ainakin Viroon tai Ahvenanmaalle. Jos ei lainkaan halua ulkomailla käydä, niin silloin naapurille tai itselle lähetetty paketti käy ainoastaan pk-seudun lajittelukeskuksessa kääntymässä.
Ilmoita asiaton viesti
Pakettisi tuskin matkusti yksin. Siellä rekassakin sillä hyvin todennäköisesti oli seuraa monista muista paketeista.
Ilmoita asiaton viesti
Älä?
Ilmoita asiaton viesti
Jonkin asian oivaltaminen saattaa joskus tuntua munaskuita myöten.
Ilmoita asiaton viesti
”Älköön kukaan höpöttäkö ilmastonmuutoksesta, jos yhden paketin raahaamiseen Englannista Suomeen tarvitaan näin monta saastuttavaa lenkkiä”.
Eivät ne välipisteet sitä matkaa tainneet pidentää eivätkä päästöjäkään lisätä. Sama matka se Birminghamista Helsinkiin olisi ollut joka tapauksessa. Se, että iso osa matkasta tehtiin laivalla eikä esimerkiksi rekalla, lähinnä pienensi päästöjä.
Ilmoita asiaton viesti
Posti harrastaa erittäin ilmastovastaista hinnoittelua. Tilasin just italiaanoilta käyttövessan (auto) ilmastointilaitteeseen pari nippeliä. Sieltä lähetyskulut 0.99€ ja Suomesta tilattuna 5.90€ . Taisi ne nippelitkin olla pikkasen halvempia.
Ilmoita asiaton viesti
Hieno havainto.
Kun saman asian laittaa valtakunnan tasolle ja Suomen liikenneinfra hallinnon (eduskunta, hallitus liikenneministeriö, ElY , maakunnat ja kunnat ) toteuttamaan ns Suomi on Saari- liikennestrategiseen kontekstiin, niin havaitaan että erityisesti
http://bionavigaattori.puheenvuoro.uusisuomi.fi/27…
, että
Järvi suomen alueella on peruskuvaamiasi ”älyttömiä ” kuljetusreittejä euroopan ja Järvi Suomen alueella ulkomaan kaupassa noin 30 miljoonan vuositonnin määrä.
Jota ei olla optimoitu, vaan molemmissa päissä tapahtuu poliittisesti valittujen liikennemoodi infra rakentamis valintojen takia turhaa moodin vaihtoa ja tehottomuutta sekä ajallisesti ,energian kulutuksellisesti että ylimääräisten päästöjen tuottamisissa.
. Eikä ilmeisesti vielä tämän hallituksen aikana edes aloiteta kokonaisvaltaisten ,kestävän kehityksen mukaisten ,EUssa sovittujen optimointi laskelmien tuottamista. Em ulkomaan kaupan lisäksi meillä on vielä kotimaan ,metsäteollisuuden raaka aine hankinnta kuljetukset suoritetaan pelkän raide ja maantieliikenteen voimin ilman vesiliikenne optimointia.
Koska kaikki panostukset laitetaan henkilöliikenne infran rakentamisiin ja niille joidenkin minuuttien nopeustuottamisiin
http://bionavigaattori.puheenvuoro.uusisuomi.fi/27…
niin on selvää että rahat eivät riitä edelleenkään järkevän kestävän kehityksen mukaisen liikenneinfran rakentamiseen maahamme. http://www.sisavesi.fi
Ilmoita asiaton viesti